תפעול תקלות טכניות
פתרון תקלות במערכות אזעקה
חשוב מאוד שנדע לתפעל את מערכת האזעקה ברמה הבסיסית, על מנת שנוכל להבין או לפתור תקלות בסיסיות במהירות וביעילות כדי שהמערכת תפעל ותתפקד בצורה טובה ואמינה. תקלות רבות נובעות מתפעול לא נכון של המשתמש ומחוסר ידע בהפעלתו, לכן ידע בסיסי בהפעלה יכולה להיות דבר מקל בפתרון בעיות לטווח והרחוק.
כמה דוגמאות לתקלות אפשריות במערכות אזעקה:
תקלת אזור פתוח
תקלה במערכת שמעידה לרוב על שתי אופציות, או שמישהו נמצא בטווח אזור הגלאי ולכן הוא רואה אותו, או שמכסה הגלאי פתוח ואז הוא לא תקין ויש צורך להחליפו,
ישנם מקרים, בהם נראה שהאזור פתוח, והגלאי לא מאיר ולא מראה שהוא נדלק או שהוא פתוח באופן קבוע, במקרים כאלו, יש לפתוח את הגלאי ולראות האם ישנו חוט שהתנתק בתוך הגלאי. במקרה כזה, יש פשוט לחבר את החוט מחדש ולסגור את הגלאי. אם התקלה לא נפתרת, יש להזמין טכנאי לביקור על מנת לפתור את הבעיה.
תקלת קו טלפון
בכל מערכת אזעקה נמצא חייגן פנימי שמתחבר לקו הטלפון הביתי, תפקיד החייגן הוא לדווח על אירועים כמו פריצה, התפרצות אש וכדומה, בעת תקלה בקו הטלפון כאשר המערכת מבצעת בדיקת קו ואינה מוצאת אותו. הדבר הראשון שעלינו לבצע באשר ישנה תקלת קו טלפון הוא לבדוק האם אכן יש קו טלפון בבית. יכול להיות שהתקלה נובעת מכך שהקו התנתק מסיבה כל שהיא והמערכת מזהה זאת. במידה ויש קו טלפון בבית, יש לבדוק בתוך המערכת, בחיבור של קו הטלפון האם מגיע מתח למערכת. במידה ולא, כנראה שהכבל המחבר את קו הטלפון מנותק ויש לחברו מחדש. במקרה ויש מתח על קו הטלפון, יש לבדוק האם ההגדרות חייגן המערכת השתנו ויש לתכנת מחדש. במידה ולא יש לנתק מתחים מהמערכת (חשמל וסוללה), לחבר מחדש ולהמתין מספר דקות. במקרה ועדיין אין קו טלפון, כנראה שהחייגן התקלקל ויש לקרות לטכנאי לביקור.
תקלת גלאי שקט/לא מגיב
במידה ואנו עוברים מול הגלאי והוא אינו נדלק., עלינו לבדוק אם הגלאי מקבל מתח במידה ולא, יש לבדוק את החיווט ולראות אם הוא תקין. אם והחיווט תקין, יש לבדוק שהמערכת מוציאה מתח לגלאי (בדיקה החיבורים ברכזת), במידה וכן, ישנה האפשרות שהגלאי אינו תקין ויש להחליפו אם המערכת היא אלחוטית הדברים הם קצת שונים. ההתנהגות הטבעית של הגלאים האלחוטיים היא כזו שהגלאי “נרדם” לעיתים. מתי זה קורה? כאשר אנו נכנסים לחדר והגלאי נדלק ומגלה תנועה, הוא משדר למערכת על גילוי. מאותו רגע הוא “נרדם” ולא יגלה תנועה שוב על שהחדר לא יתפנה לפחות לשלוש דקות מלאות. ברגע שהחלל יהיה ריק למעלה משלוש דקות, הגלאי יתעורר ויזהה תנועה בפעם הבאה שמישהו ייכנס לחלל.
תקלת מתח רשת
תקלה זו מעידה על אי אספקת חשמל למערכת, יש לבדוק קודם אם יש חשמל בבית, ואם הוא מגיע לרכזת, אם כן יש לבדוק את חיבורי החשמל לרכזת, במידה ולא כנראה שהמערכת לא תקינה, ויש להזמין טכנאי מוסמך.
תקלת טמפר פתוח
ברכזת ובכל אביזר המחובר למערכת יש קפיץ קטן הנמצא בכל גלאי וגלאי הנקרא טמפר, אם חלק זה משוחרר, המערכת לא מאפשרת לדרוך אותה ומדווחת על תקלת טמפר פתוח, במערכות אזעקה אלחוטיות התקלה מתקבלת באופן אוטומטי על ידי הגלאי, לא כך במערכות רגילות קויות שעלינו.
לחווט את חיבורי הגלאים, הגלאי מקבל 2 אזורים, אזור אחד ל תקלת הטמפר הפתוח, עלינו לגשת לגלאי ולבדוק אותו. האפשרות הראשונה היא שהמכסה העליון של הגלאי לא סגור כראוי והטמפר לא נלחץ כמו שצריך, אפשרות שניה (במערכת קווית), שהחיווט התנתק בגלאי או ברכזת ויש לבדוק שהחיווט מחובר כמו שצריך.
המערכות אזעקה אלחוטיות ישנה תקלת אמפר הלוח הבקרה. המשמעות היא שלוח הבקרה לא מותקן כראוי או לא מותקן כלל. בלוח הבקרה הראשי של המערכות האלחוטיות ישנו טמפר קדמי וטמפר אחורי הנסגר על ידי התושבת שעל הקיר, ויש לבדוק שהרכזת יושבת כראוי על התושבת.במערכות אזעקה קוויות הטמפר הוא על קופסת הזיווד של המערכת ויש לוודא שדלת הקופסה סגורה כראוי.
תקלת סוללה חלשה
לכל מערכת מיגון, , ישנה סוללת גיבוי המאפשרת את פעולת המערכת גם במקרים של הפסקות חשמל המערכות יודעות לדווח לנו מתי הסוללה חלשה מדי ויש להחליפה. במערכות אזעקה קוויות, הסוללה נמצאת בתוך הרכזת, ובמערכות אלחוטיות, הסוללה גם נמצאת בתוך הרכזת, רק שבמערכות אלו בכל גלאי וגלאי ישנה גם סוללה. המערכת האלחוטיות יודעת לדווח לנו לכל גלאי ספציפי מתי הסוללה שלו עומדת להיגמר ועלינו להחליף סוללה.
משדר לא פעיל
תקלה אופיינית למערכות אזעקה אלחוטיות. והמשמעות היא שהגלאי לא משדר ולא עובד. לתקלה כזו ישנן מספר אפשרויות, האחת היא שהסוללה נגמרה לחלוטין והגלאי לא פועל ולכן לא יכול לשדר, המערכת מנסה לאתר אותו ולא מצליחה. האפשרות הנוספת היא שהגלאי יצא מטווח הקליטה של המערכת ולכן המערכת מדווחת על תקלה של משדר לא פעיל. אפשרות אחרונה לסיבה לתקלה זו היא שהגלאי פשוט לא תקין ויש להחליפו.